Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk, er is tegenwoordig een behoorlijk groot aanbod hieraan en voor iedereen is er dus wel iets te vinden wat hij of zij zou kunnen gaan doen. Het moet natuurlijk wel binnen je mogelijkheden liggen, heb je een fulltime baan, druk gezin, gezondheidsproblemen of iets dergelijks, dan kan de wil om als vrijwilliger aan de slag te gaan er wel zijn, maar dan is het nog niet altijd haalbaar.

Zelf ben ik er eigenlijk al jaren mee bezig. Zo was ik op de andere locatie van de basisschool van mijn  meiden actief in de Ouderraad en hielp ik ook nog extra met dingen waarbij hulp nodig was, zoals rijden  naar de bibliotheek of voor andere uitstapjes en ter plekke als begeleiding aanwezig zijn. En paste ik af en toe op de kinderen van familie en vrienden. Dit deed ik zowel in periodes dat ik werkte als in de periodes dat ik werkloos en langdurig ziek was. Niet omdat ik me ertoe verplicht voelde maar omdat ik een bijdrage wilde leveren.

Het oppassen op kinderen van vrienden en familie is ook een vorm van vrijwilligerswerk al leg je dat verband niet zo snel maar doe je het om die persoon/personen waar je om geeft uit de brand te helpen. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het plakken van een band voor je buren, iemand helpen met iets tillen, boodschappen doen voor je slecht ter been zijnde buurman, je kunt het zo gek niet bedenken. Mijn conclusie is dan ook dat de meeste mensen vaak onbewust al bezig zijn met een vorm van vrijwilligerswerk. Alleen ziet iedereen het begrip anders.

Weer even terug naar mijn eigen situatie. De afgelopen jaren heb ik waar ik kon op de basisschool van mijn meiden een handje geholpen. Eind vorig schooljaar kwam er een oproepje in de nieuwsbrief dat er ouders gezocht werden om de
schoolbibliotheek te beheren. Dat leek me geweldig om te doen aangezien ik enorm gek op lezen en schrijven ben en ik meer betrokken wilde zijn bij de school. Op dat moment was ik zwanger van mijn jongste en mijn redenering was dan ook dat ik de meiden zo kon laten zien dat ze ondanks een baby in huis voor mij nog steeds super belangrijk zijn. Kinderen kunnen zich al snel achtergesteld voelen bij broertjes en zusjes en dat wilde ik voorkomen. Wel had ik zoiets van in mijn eentje ga ik dat niet redden met een baby erbij. Grappig genoeg was er een andere moeder waar ik goed contact mee heb die ook graag de bibliotheek wilde doen maar niet alleen. We hebben dan ook besloten ons als team aan te melden en ik moet zeggen dat we het samen behoorlijk goed doen. We vullen elkaar goed aan en hebben er ook vel plezier in. Zij zat op deze locatie al in de Ouderraad en ik had er wel al een tijdje over nagedacht om me daarvoor te gaan aanmelden, alleen deed ik het niet. Tijdens de klussen voor de bibliotheek kwam het wel eens voor dat er spoedklusjes voor de Ouderraad tussendoor gedaan moesten worden. Daar hielp ik haar dan bij zodat het zo snel mogelijk geregeld was. Toen er na een tijdje een aantal plekken in de Ouderraad vrijkwamen heb ik me alsnog aangemeld, ik hielp immers toch al met dingen die ervoor gedaan moesten worden dus kon ik me net zo goed als officieel lid aanmelden.

In september 2016 liep mijn contract bij de drogisterij waar ik werkte af, een kleine 2 weken voordat ik uitgerekend was van mijn zoon. Ondanks vele sollicitaties te hebben verstuurd, ingeschreven te staan bij verschillende uitzendbureaus en sollicitatietrainingen heb ik nog steeds geen betaalde baan gevonden en zit ik voor een deel in de WW en voor het restant in de bijstand. Ik wil enorm graag werken, maar krijg steeds afwijzingen (te weinig recente kennis, te weinig ervaring, andere sollicitant past net iets beter bij de functie, jullie kennen vast alle redenen wel). Om me tussen het solliciteren, voor de kinderen en het huishouden zorgen en het studeren bezig te houden ben ik op het moment dus verschillende vrijwilligersklussen aan het doen. Zo voel ik me nuttig, heb ik het gevoel dat ik iets doe om de uitkeringen te verdienen en het zorgt er ook nog eens voor dat er geen gaten op mijn CV komen wat me met solliciteren weer goed van pas komt.

In de tussentijd had ik contact opgenomen met de mensen die Stichting de Heggerijders hebben opgericht. Ik was op de 3 door hun georganiseerde festivals geweest en wilde heel graag daar waar ik kon mijn steentje bijdragen, ook omdat het doel van de Stichting erg goed bij mij en mijn situatie past. Na een goed gesprek met de voorzitter met daarin veel herkenning onderling werd besloten dat ik aan het team toegevoegd zou worden. Waarmee ik dus mijn 2e vrijwilligersfunctie gevonden had. Inmiddels hebben we een erg leuke 4e editie van het Festival neergezet en zijn we alweer druk aan het brainstormen over wat we verder willen doen. Boordevol ideeën en met verschillende enthousiaste mensen samenwerken vind ik echt geweldig. Het geeft mij meer energie en op de momenten dat ik er heel erg van baal dat ik geen baan heb haal ik mijn kracht en voldoening uit het iets kunne betekenen voor anderen. Ook mijn liefde voor schrijven kan ik ontzettend goed gebruiken bij mijn taken voor de Stichting. Klik hier voor de website van de Heggerijders.

Zo'n 4 jaar geleden ben ik via internet terechtgekomen bij Stichting Single SuperMom. Een Stichting voor alleenstaande moeders die verandering wil aanbrengen in de situatie voor die moeders. Dit doen ze door het geven van adviezen op allerlei gebieden door deskundigen, door het organiseren van evenementen, door het bieden van cursussen, je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken. Doel is onder meer om ervoor te zorgen dat deze moeders meer in balans komen, zelfredzaam worden, zijn en blijven. Een aantal jaren geleden is de website van Single SuperMom gelanceerd tijdens een speciaal evenement op de Huishoudbeurs. Daarbij heb ik als vrijwilliger geholpen. Het was een super leuke dag die ik niet had willen missen. Daarna ben ik in de gaten blijven houden of er interessante vrijwilligersfuncties voorbij kwamen. Het opzetten van een netwerk in mijn eigen omgeving, een stage op het hoofdkantoor, dat soort dingen. Voor de stage hadden ze helaas al voldoende geïnteresseerden maar eerder dit jaar ben ik samen met een andere moeder hier uit de buurt begonnen met het opzetten van de lokale afdeling. We lopen daarbij tegen wat ongemakken aan maar zijn allebei erg enthousiast en gedreven waardoor ook dit project een groot succes zal worden.

En dan is er mijn 4e vrijwilligersfunctie... Ik zag op een Facebook groep uit de buurt een oproepje staan van de coordinator Vriendschappelijk Huisbezoek van Humanitas waarin zij op zoek was naar mensen die op bezoek willen bij mensen die weinig sociale contacten hebben en eenzaam dreigen te worden. Na een intakegesprek bij mij thuis werd ik aangemeld als vrijwilliger. Daarna moest ik een online training volgen die ik met goed gevolg afgerond heb (weer een certificaat rijker ;-) ). Na een paar weken ben ik samen met de coordinator op bezoek geweest bij een dame van 80+. We konden het best wel goed met elkaar vinden en de bedoeling is nu dat ik om de zoveel tijd een bezoekje met mevrouw inplan. Erg leuk om te doen vooral ook omdat mevrouw net als ik van schrijven houdt.

Mijn persoonlijke ervaring met vrijwilligerswerk is dus aardig groot en divers. Het is ontzettend leuk om te doen, het is dankbaar werk, je maakt je nuttig voor de maatschappij, je kunt een lichtpuntje zijn voor iemand die het moeilijk heeft en het kan ook enorm leerzaam zijn. Gaten op je CV bij werkloosheid heb je amper omdat je ook dit soort activiteiten kunt opgeven als ervaring. Je leert vaak nieuwe mensen kennen, komt zelf niet in een isolement terecht.

Ik zou het erg leuk vinden om de mening en ervaring van jullie te horen. Doe je vrijwilligerswerk? Wat doe/deed je? Zou je vrijwilligerswerk willen doen? Wat is jouw mening over vrijwilligerswerk in het algemeen?