Tarot

Een deel van mijn verzameling.

Zolang als ik mij kan herinneren ben ik al geïnteresseerd in divinatiemethodes. Tarotkaarten, Runen stenen, horoscopen, de Pendel, I-Tjing, Koffiedik kijken, ik vind het allemaal reuze interessant. En dan niet zozeer om de toekomst te voorspellen en te gaan leven naar wat de voorspellingen zeggen maar meer om te zien wat eruit komt en of dat ook klopt met de werkelijkheid. Om inzicht te krijgen in mezelf en ook om anderen te helpen meer inzicht te krijgen.

Toen ik nog op de basisschool zat kocht ik mijn eerste set Tarotkaarten. Een mooie set van Waite Colman-Smith. Hier ben ik in de loop der jaren rustig aan mee gaan spelen. Op een gegeven moment vertelde mijn oma van moederskant me dat zij vroeger van haar oma de Tarot heeft leren duiden. Meer dan dit heeft zij mij echter nooit verteld en ik heb dan ook zelf alles moeten uitzoeken. Wel was het daarna voor mij duidelijk waar mijn interesse hiervoor vandaan komt.

Daarna zelf een beetje zitten aan klungelen met een boek dat ik ooit ergens opgedoken had en een kort artikel uit een tijdschrift. Af en toe ook eens een poging gewaagd de kaarten voor mijn ouders en tante te leggen. Bij mijn tante klopte de legging, ik voorspelde haar een nieuwe baan terwijl zij dat onzin vond omdat ze niet op zoek was naar een baan. Ze kreeg echter een mooi aanbod voor een baan. Ze heeft daarna jarenlang met tevredenheid de betreffende baan gehad. De legging die ik op mijn 17e voor mijzelf deed was niet zo positief, er kwam uit dat er iemand zou overlijden, dit bleek mijn lievelingsopa te zijn waar ik een erg goede band mee had. Daarna heb ik een aantal jaren weinig tot niets met de kaarten gedaan. Ik was ergens toch een beetje bang voor wat er uit zou kunnen komen. Ook had ik in die periode een setje Lenormand kaarten gekocht, maar nooit gebruikt.

Een aantal jaar later, ik was een jaar of 25 ging het toch weer kriebelen. Toen ik in een huis-aan-huis blaadje een advertentie zag over een Tarotcursus in Velsen Zuid heb ik me daarvoor aangemeld. De cursus heette de Spiegel van de ziel en werd gegeven door de heer R. Vorstermans. Ondanks mijn enthousiasme en grote interesse in de cursus heb ik deze toch niet helemaal gevolgd. Voor ik deze cursus ging volgen ben ik vlak na de bevalling van mijn oudste dochter tot 2x toe flauwgevallen in de badkamer. De 1e keer heb ik met mijn hoofd en schouder de wastafel geraakt. Later bleek dit de trigger te zijn geweest voor fibromyalgie om tot uiting te komen. Dit zorgde ervoor dat ik erg veel last van mijn schouder had en erg moe was. Ik vond het dan ook moeilijk om de cursusavonden bij te wonen, te moe om mijn hoofd er goed bij te houden en door de pijn kon ik geen prettige houding vinden. Gelukkig heb ik wel alle documentatie van de cursus compleet. Dit lees ik zo nu en dan nog eens door. Het was erg fijn om door deze cursus meer te leren over de Tarot zelf, over dingen die eraan verwant zijn en om de 22 kaarten van de Grote Arcana te leren kennen.

In de loop der jaren zijn er steeds meer kaartensets bijgekomen. Onder andere Psychologische inzichtkaarten, Spirituele inzichtkaarten, het Elfen orakel en kortgeleden De vampier tarot van de eeuwige nacht. Alle sets spreken mij op hun manier aan. Het orakel van schaduw en licht heeft prachtige afbeeldingen die gemaakt zijn door Lucy Cavendish en is een van mijn favoriete decks. De vampier tarot lijkt misschien duister voor veel mensen, maar is o zo mooi. Mijn dochter Megan (mei 2005) heeft volgens mij ook aanleg voor de Tarot. Afgelopen donderdag was ik voor mijn vader de Vampier tarot aan het duiden en zij kon, terwijl ze pas voor de 2e keer een blik op deze kaarten wierp, precies vertellen welke kaarten van de Grote Arcana er op tafel lagen.

Enige tijd geleden kwam ik in een revalidatiecentrum waar ik een traject voor Fibromyalgie patiënten volgde in contact met Petra, een geweldige dame waar ik een enorme klik mee heb en waarmee ik de interesse voor het Spirituele deel. Tijdens een gesprek kwamen de Lenormand kaartjes ter sprake en sindsdien liggen deze niet meer ongebruikt in mijn kast maar ben ik aan het leren hoe ik ze moet duiden. Dit ging eigenlijk vrijwel onopgemerkt, ineens besefte ik dat ik bezig was met een nieuwe opleiding. Inmiddels heb ik al op verschillende mensen mogen oefenen. Wat ook helpt bij het duiden is dat ik kortgeleden een opleiding Intuïtieve Ontwikkeling heb afgerond.

Later deze week ga ik voor het eerst een poging wagen met het leggen van de Vampier tarot voor iemand die er op dat moment niet bij is en mij toestemming gegeven heeft het op deze manier te doen. Een mooie, nieuwe uitdaging die ik stiekem ook wel een beetje eng vind.

Waarschuwing: Tarot kaarten, runenstenen en andere divinatie methoden zijn enkel bedoeld als een handvat om inzicht te krijgen in jezelf, je situatie of om je een idee te geven hoe je verder zou kunnen gaan. Het is absoluut niet de bedoeling om je leven te gaan leiden naar aanleiding van de uitkomsten van de leggingen. Daarnaast veranderen de uitkomsten van de leggingen door keuzes die je maakt en dingen die je meemaakt ook geregeld. Je kunt beter 1x in de zoveel tijd een divinatie methode raadplegen dan dit dagelijks te doen en jezelf erin te verliezen. Blijf nadenken, blijf realistisch en beschouw het als een manier om inzicht te krijgen, niet als iets wat je nodig hebt om je leven te leiden.

(19 april 2015)

Reactie schrijven

Commentaren: 0